כיום, תמונות הממוקמות על קירות חללי הפנים של הבית או של המשרד הפכו לאחד מן ההיבטים
המשמעותיים ביותר של עיצוב הפנים, ומוקדשת מחשבה רבה לבחירה מושכלת של המאפיינים המיטביים
עבור התמונות.
החשיבות הגבוהה של התמונות נובעת מתוך ההשפעה המכרעת שלהם על הגוונים שנכללים בחלל ומתוך
היכולת שלהם לשלב נרטיבים מורכבים יותר בעיצוב הבסיסי – התמונות מושכות את העין ויכולות להציג
שלל מחזות, וכך הן עוזרות להגדיר את האופי של החדר.
לא משנה אם נעדיף תמונות אישיות אשר מנציחות רגעים משפחתיים, תמונות נוף שאוצרות בהן רהב
והתפעמות או יצירות אשר קושרת את החלל לזרם אמנותי כלשהו – באמצעות המדריך הבא נדע כיצד
לבחור את התמונות הטובות ביותר עבור הדפסת תמונות ולהתאים אותן לחדר שלנו.
קנבס או קאפה – מה ההבדל
לקנבס יש היסטוריה ארוכה עם תמונות וציורים – הבד השימושי הפך למצע ציור עבור אמנים כבר לפני מאות שנים,
אחרי המצאת הדפוס התחילה הדפסה על קנבס, ואילו כאשר המחשבים הופיעו לראשונה
התחילה גם הדפסה דיגיטלית עליו.כיום שיטת ההדפסה על קנבס היא ידועה ופופולרית, אך נהוג לבלבל אותה פעמים רבות עם הדפסה על קאפה, חומר מודרני יותר אשר גם הוא משמש עבור הדפסת תמונות.
על אף הבלבול הנפוץ, הקנבס והקאפה הם חומרים שונים למדי זה מזה, ויש להכיר היטב את ההבדלים ביניהם:
חומר גלם:
קנבס: הקנבס הוא בד, לרוב כותנה, אשר עשוי בגסות יחסית ונמתח כדי להתאים למימדים של מסגרת עץ, וההדפסה נעשית ישירות על גבי הבד.
קאפה: חומר פולימרי מוקצף, אשר מיושר ומותאם למימדים הרצויים, ואילו התמונה מודפסת על גביו באמצעות הדפסה על נייר אשר מודבק אל הקאפה
איכות:
קנבס: איכות גבוהה במיוחד – הקנבס עשוי תמיד בד טבעי, אשר מוסיף איכויות רבות לתוצאת ההדפסה, ואילו ההדפסה ישירות על גבי הבד יוצרת יתרונות אסתטיים חסרי תחליף.
קאפה: איכות בינונית – ההדפסה הדיגיטלית היא אמנם מדויקת ויעילה, אך מדובר על הדפסה על נייר, ונוסף על כך החומר הפולימרי עצמו נטול רבדים אסתטיים מיוחדים כלשהם.
מאפיינים טכניים:
קנבס: לבד הטבעי ישנם קשיי עמידות קלים, אך אלו מקבלים פיצוי ראוי בשיטת האריגה הגסה של הקנבס – מבחינת המשקל,
הקנבס הוא בעל משקל קל עד בינוני, בהתאם למסגרת העץ ולגודל הבד.
קאפה: כחומר פולימרי, הקאפה הוא בעל עמידות גבוהה, ויחד עם זאת מדובר בחומר מוקצף אשר הופך אותו לבעל משקל נמוך יחסית.
מטרות שימוש:
קנבס: לתמונות מכל סוג, ובמיוחד כאשר נדרשת איכות גבוהה, תוך העדפה על השמה בחללי פנים.
קאפה: לתמונות מכל סוג כאשר אין הכרח לאיכות גבוהה למדי או כאשר התמונה עתידה להימצא בחלל חוץ.
עלויות:
קנבס: מחיר הדפסה על קנבס הוא בעלות בינונית בשל המחיר של הבד הטבעי – תמונת קנבס במימדים של 100 ס"מ על 70 ס"מ תעלה כ-250 שקלים.
קאפה: עלות נמוכה בשל המחיר הנמוך של החומר הפולימרי – תמונת קאפה במימדים של 100 ס"מ על 70 ס"מ תעלה כ-150 שקלים.
באיזה בד לבחור?
באופן די מובהק, הדפסת תמונות על קנבס היא אפשרות איכותית ומועדפת הרבה יותר על פני הדפסת התמונות על קאפה.
הניגוד בין השניים מובהר כבר מתוך הניגודיות שבין חומר טבעי אשר נעשה בו שימוש כבר מאות בשנים לעומת חומר כימי תעשייתי
אשר הוצג רק בעשרות השנים האחרונות – הקנבס משמש כמצע איכותי כבר זמן רב כתוצאה מן
היתרונות הרבים שלו, ואילו הקאפה, על אף היתרונות שכלולות גם בו, הוא בינוני יותר ואף בעל ערך אקולוגי מפוקפק.
מכיוון שלא מדובר על ייצור המוני, אלא על בחירה נקודתית שקשורה באופן איתן לעיצוב הפנימי של הבית, עדיף לבחור את האפשרות האיכותית יותר.
איך לבחור את התמונה?
גם כאשר בחרנו את הקנבס, מדובר רק בתחילת הדרך – איזו תמונה נבחר, איזה גודל ואיזה צבעים?
נוכל לעבור על כל המאפיינים הללו ולבחור את אלו שיתאימו ביותר לחלל שאנו מעצבים.
-
תמונות אישיות:
אלו תמונות פרטיות המציגות בני משפחה וחברים, והן יכולות לשמש לכל בית.
לא תמיד נהוג להדפיס תמונות אישיות שכאלה על קנבס, אך אין מניעה מכך, ושילוב של תמונת קנבס איכותית אשר מנציחה רגעים משפחתיים
עשויה להוסיף לחלל חמימות וביתיות עזות במיוחד. עם זאת, תמונות הקנבס מהוות פריטים אשר מושכים את העין, ולפיכך תמונה אישית על גבן
ממש יגדירו את החלל כפרטי ואישי, ולכן יש לבחור בכך רק אם החלל באמת מהווה אזור פרטי ואישי.
-
טבע ונוף:
נושא פופולרי במיוחד לעיצוב הוא תמונות מרהיבות של טבע ונוף אשר יוצרות התפעמות.
לאו דווקא מדובר בנופים טבעיים, ורבים בוחרים לשלב דווקא תמונות של נוף אורבני כלשהו, בין אם מדובר במרחב עירוני מודרני ובוהק ובין אם מדובר במרחב עירוני היסטורי יותר.
תמונות שכאלה מעוררות רגשות מעורבים – מצד אחד, ההתפעמות
שבהן גוררת ערניות וחדירות מטרה, ומצד שני, האקזוטיות שלהן עשויה להביא לחולמניות וריחוק.
באופן הזה, תמונות מסוג זה יתאימו לחללים אשר מיועדים לרגיעה חלקית – תמונות לסלון, חדרי אירוח, חדרי המתנה וכדומה.
עבור חלל עבודה, לדוגמא, יהיה מדובר בתמונה אקזוטית מידי והיא עשויה להסיט את תשומת הלב, ואילו עבור חדר שינה, היא עשויה להיות מעוררת מידי.
-
אמנות קלסית:
מדובר בקטגוריה רחבה מכדי שיהיה אפשר להכיל את כולה בתמצות, ויש לציין את ההבדלים הרבים הטמונים בה.
את יצירות האמנות יש להתאים כך באופן ייעודי לחלל, על פי האופי והתוכן של התמונה עצמה.
התמונה עשויה להיות מורכבת ועשירה בפרטים, או סולידית ורכה יותר, וכך כדאי להתאים את אופי המורכבות שלה לייעוד של החלל.
מנגד, מאפיין שיותר חשוב לשקול הוא הקו העיצובי של החלל עצמו, כאשר אמנות קלאסית תתאים יותר לעיצוב פנים בסגנון קלאסי.
ניתן כמובן גם לעשות שילובים נועזים בין זרמי אמנות שונים, אך יש להקדיש לכך מחשבה מושכלת ולעשות זאת באופן נכון, כך שהזרימה האסתטית בחדר תהיה נכונה ואחידה.
-
אמנות מודרנית ופוסט מודרנית:
באופן דומה לאמנות הקלסית, ניתן להצביע גם על האמנות המודרנית והפוסט מודרנית ולדרוש העדפה לשילוב שלה בחללים המעוצבים בהתאם.
אמנויות מסוג זה נוטות להיות צבעוניות יותר, לעיתים בעלות מימד סוראליסטי, לעתים בעלות חזות של איור.
עם שיטות עריכה שונות ניתן לרכך את התמונות הללו, אך ייתכן והדבר יוציא במקצת מן העוקץ שלהן, ולכן פתרון יעיל הרבה יותר
יהיה לשלב אותן במרחב בעל סגנון עיצובי מודרני מלכתחילה.העושר בפרטים והצבעוניות עד לכדי בלגן יתאימו יותר לחללים אשר נוטים למינימליות מלכתחילה,
וכך התמונות יהוו אלמנט מווסת במקום אלמנט מקצין.
-
השכלה:
שרטוטים, מפות ותמונות נוספות מהוות קטגוריה שלמה נוספת של תמונות שניתן לשלב בחלל.
יהיה מי שיבחר לתלות על הקיר את מפת העולם – מעודכנת או עתיקה – את האדם הוויטרובי או שרטוטים אחרים של מינים, זנים ושלל אלמנטים מדעיים נוספים.
תמונות שכאלה עשויות להיות תוספת איתנה בחללים המיועדים לעבודה ולמחשבה – חדרי עבודה ביתיים או משרדיים, חדרי קריאה וכדומה.
צבעים וגוונים
לאחר בחירת הקטגוריה נצטרך להמשיך ולבחור את התמונה עצמה, וכך נוצרת לנו בחירה מגוונת למדי
לא רק מבחינת התוכן הספציפי של התמונה, אלא גם מבחינת הצבעים שלה.
למעשה, באמצעות אפשרויות העריכה המודרניות, גם לאחר שבחרנו את התמונה אנו עדיין חופשיים לבחור כרצוננו את הצבעים שלה,
מפני שבאמצעות פילטרים שונים או אפשרויות עריכה אחרות אנו יכולים לשנות משמעותית את הגוונים.
התוכן של התמונה אמנם חשוב, אך כאשר היא משתלבת עם החלל העיצובי בכללותו דווקא הצבעים והגוונים שלה הם אלו שבעלי השפעה חזקה יותר
להגדיר את הטון של התמונה, ולכן יש להקדיש להם מחשבה על שלל המאפיינים שלהם, ונוכל לעשות זאת באמצעות הצבעה על שלושה ניגודים:
-
בהירות לעומת כהות:
הניגוד הראשון והמובהק ביותר הוא בין בהירות וכהות, כאשר תמונה בכל גוון ובכל מגוון יכולה לעבור עריכה כדי להיות כזו או כזו.
ככל שההבדל בסיסי, כך גם ההשפעה שלו בסיסית – ההבדל בין בהירות לבין כהות היא ההבדלה בין הקניית תחושת מרחב או צמצום.
צבעים בהירים, בין אם הם בתמונה ובין אם הם צובעים את הקיר עצמו, יתנו תחושת מרחב גבוהה יותר,
וכך יש להגביל את הצבעים הכהים יותר רק למרחבים אשר הם פיזית רחבים למדי, או לקיר בודד במרחב בינוני.
יש לציין שהצבעים הכהים תופסים את העין באופן איתן הרבה יותר, כך שתמונה בעלת גוונים קודרים
תכהה גם קיר לבן עליו היא תהיה תלויה – ועם זאת, תמונה בהירה לא תבהיר קיר כהה.
-
צבעוניות לעומת מונוטוניות:
אלא אם מדובר באיור, כמעט כל תמונה תהיה עשירה במספיק פרטים כדי שהיא תוכל להיות צבעונית למדי –
אך גם תמונה פרטנית למדי עשויה להיות מונוטונית, אם כלל הפרטים יהיו בגוונים דומים זה לזה.
באופן הזה נוצרת ניגודיות שאינה תלויה בתוכן של התמונה, אך יש בה לתרום רבות לאסתטיקה של החלל.
על אף שהצבעוניות עשויה לשמח אותנו במבט חטוף באמצעות שלל הגוונים שהיא מכילה, היא נוטה לתחושת בלגן גבוהה,
וכך עשויה דווקא יותר לפגום בקו העיצובי של החלל מאשר לתרום לו.
מונוטוניות תמיד מתקבל בברכה כאשר נבחר עבורה גוון אשר מתאים באופיו לחדר, אך אין מניעה גם לבחור בעמק השווה
שבין הצבעוניות הקיצונית למונוטוניות הקיצונית.
תמונות צבעוניות יתר על המידה יוכלו להתאים רק לחלל אשר מעוצב באופן הפוך – חלל מינימליסטי או מונוטוני במיוחד,
ואז הבלגן שבתמונה ייצור וויסות נכון של הגוונים במקום ליצור תחושת מועקה.
-
בהיקות לעומת עמימות:
הגוונים השונים של הצבעים מתאפיינים גם בבהיקות שלהם – ישנם צבעים אשר נחשבים לבוהקים יותר ואף צעקנים יותר,
לעומת גוונים אחרים, כמו משפחת גווני הפסטל, אשר נוטים לעמימות יותר.
אופייה של הבהיקות נקשר עם המודרנה ועם חיי הלילה, מכיוון שהיא מדמה בגוון שלה את התאורה המלאכותית, וכיום היא גם נקשרת עם רעיון של פסיכודליות.
באופן הזה, לא כדאי לשלב גוונים בוהקים מידי במרבית החללים והחדרים, ואם עושים זאת בכל זאת,
בדומה לניגודים האחרים, יש לעשות זאת במידה.
המשמעויות של הצבעים
בנוסף לניגודיות שבין המאפיינים הכללים של הגוונים בתמונה, ישנה בחירה בין הצבעים עצמם.
הקו המנחה הראשון עבור בחירת צבע לתמונה היא יצירת אחידות בחלל העיצובי שאנחנו יוצרים –
התמונות מהוות אלמנט בעל חשיבות אסתטית גבוהה, ולכן כדאי שהגוונים שהיא תציג
יתאימו לגוונים שנבחרו למשול בחלל החדר או גוונים משלימים להם.
הקו המנחה הזה צריך להנחות אותנו עבור מרבית סוגי החדרים, כאשר יוצאי הדופן הם אלו המעוצבים בסגנון מינימליסטי,
ואז התמונות מהוות אי של צבעוניות בחלל המונוטוני,
מה שמאפשר בחירה גמישה יותר בגוונים שלהם.
מעבר לכך, מומלץ לבחור את הגוונים המושלים בתמונה בהתאם לערכים שלהם – הצבעים השונים מתאפיינים במימדים אסתטיים
אשר מסוגלים להשפיע על מצב הרוח ועל התחושה הניתנת על ידי החלל, ולכן כדאי להתאים את הצבע למטרה שלשמה החדר נועד.
באופן הזה, כדאי לסקור בקצרה את הצבעים המרכזיים ואת המשמעויות שלהם לשם הדפסת תמונות על קנבס וככלל
הצבעים המרכזיים:
- אדום: צבע שמתקשר לרגשות ובמיוחד לתשוקה, הוא מעורר וממריץ ולכן כדאי להגביל אותו למספר פריטים בחלל – חשיפה רחבה מידי אליו עשויה לגרור דווקא רגשות לא רצויים, כמו רוגז.
- צהוב: צבע אשר נחשב למלאכותי ומעורר מיקוד ואינטלקט – מתאים במיוחד לאזורים בהם נדרשת ערנות וחדות מחשבה, כמו חדרי עבודה, אך באופן דומה כדאי להרחיק אותו מסביבה סולידית או רגשית יותר.
- כתום: כעמק השווה שבין אדום לצהוב, הכתום הוא בעל איכויות הלקוחות משניהם וכך הוא מתאפיין בשיחה וקרבה בין אישית – הכתום הוא צבע מעורר שיחה, מקרב ומשפחתי.
- ירוק: צבע של איזון וצמיחה, אשר כולל בו רעננות וערנות – הצבע הירוק נחשב לצבע הרמוני במיוחד, וכך הוא מסייע לאזן את האנרגיות בחלל בו הוא מושם וליצירת תחושת שפע.
- כחול: צבע קר אשר מהווה באופן כלשהו ניגוד של האדום – הכחול מייצר שביעות רצון ורגיעה, וכך הוא מתאים לחללים אינטימיים וסולידיים.
- סגול: צבע חידתי בעל איכויות מיסטיות, אשר אוצר בו כוח מיוחד – יש אומרים שבשל העצמה שלו, מומלץ להגביל אותו באופן מהותי לפריטים מועטים בלבד, ואחרים טוענים שיש דווקא לחלוק לו כבוד, ולהקדיש לו מרחב רב בחלל.
- שחור: הצבע העצמתי ביותר, בעל נוכחות מרכזית שעשויה להשתלט על שאר הצבעים בחלל – אך עם זאת, בשילוב נכון עם צבעים אחרים השחור עשוי להדגיש את הצבעוניות שלהם ולהקנות להם אפילו פן דרמטי.
- לבן: צבע אשר מסמל טוהר ותחושת ניקיון, אך קשה לשמר את האיכויות הללו – מנגד, הפשטות של הלבן מאפשרת לו לשמש כמצע יעיל להדגשת צבעוניות אחרת.
איזה גודל תמונה לבחור?
לאחר עיסוק ממושך בהיבטים של התמונה שהם אסתטיים באופן מובהק, אנו פונים דווקא להיבט שנראה שיש לו משמעות טכנית יותר.
עם זאת, יש לזכור שהמימד האסתטי של התמונה נוצר לא רק מהתוכן שלה או מהצבעים שלה, אלא מכל המאפיינים השונים שלה,
לרבות חומר הגלם והמימדים.
באופן הזה, יש לשקול טוב את המימדים הנכונים והמתאימים עבור התמונה, ויש לעשות זאת באמצעות בחינה של המאפיינים הבאים:
פרטי התמונה: ככל שהתמונה עשירה יותר בפרטים, כך נצטרך מימדים גדולים יותר כדי לתת מקום לכל הפרטים הללו – עם זאת, ניתן להשתמש בקשר הזה גם באופן הפוך, וכך להגביל את מימדי התמונה אם יש בה פרטים שנעדיף להצניע.
גודל הקיר: אנו צריכים לשקול כמה מן הקיר אנו רוצים שהתמונה תתפוס – תמונה גדולה מידי לאו דווקא תתאים לקיר קטן, מכיוון שאז היא עשויה להפוך לדומיננטית מכפי שאנו רוצים בחדר.
אלמנטים נוספים: היבט נוסף שיש לשקול הוא האלמנטים השונים הנמצאים על הקיר – תמונה גדולה על קיר שכבר יש בו אלמנטים רבים, עשויה ליצור בלגן גדול מכפי שאנו רוצים לייצר, ואילו תמונה קטנה על קיר ריק עשויה ליצור ניכור המזכירה תמונה במוזאון.
תהליך ההדפסה על קנבס
לאחר שבחרנו את המיקום, את הגודל, את התמונה ואת הצבעים, כל מה שנשאר הוא, ובכן, להדפיס.
תהליך ההדפסה על קנבס נעשה באופן מקצועי באמצעות מכשירי הדפסה ייעודיים להדפסה מדויקת ונכונה.
באמצעות אנשי מקצוע מיומנים ומומחים, ההדפסה לא נעשית כלאחר יד, אלא מתקיימת גם בדיקת איכות לפני ואחרי ההדפסה כדי להבטיח שהתוצאה מיטבית.
באופן הזה, ניתן לתאר את כל תהליך ההדפסה באופן הבא:
שליחת התמונה:
התהליך כולו מתחיל משליחת התמונה והגודל הרצוי, ומרגע זה לחברה יהיה קובץ מוגמר שעליו יתבסס תהליך ההדפסה כולו.
תשלום:
יחד עם שליחת התמונה, יש לשלם עבור ההדפסה, כאשר העלויות נקבעות בהתאם לגודל התמונה –
המחירים עבור קנבס מתחילים מ-70 שקלים ועשויים לעלות עד לכדי מאות בודדות, בהתאם לגודל,
ואילו התמחור של הדפסה מקבילה על קאפה נמוך בשלושים עד ארבעים אחוזים מזה של ההדפסה על קנבס
יש לציין שלעיתים ניתן למצוא מחירים נמוכים באופן מפתיע,
אך אפשר לצפות שהפרש המחירים יקבל ביטוי באיכות ההדפסה או חומרי הגלם.
ליטוש התמונה:
כאשר התמונה מגיעה אל החברה, היא עוברת ליטוש ראשוני על מנת שתתאים באיכות ובפרטים שלה להדפסה על הקנבס בגודל הרצוי,
וכך שיהיה ניתן למצות את האיכות הטמונה בקובץ התמונה המקורי.
הדפסה:
תהליך ההדפסה נעשה באמצעות מכשור ייעודי להדפסה על גבי קנבס או על גבי נייר במקרה של קאפה – לאחר מכן, הבד מושם על מסגרת עץ באופן מקצועי במקרה של הדפסת קנבס, או שהנייר מודבק על גבי גוף הקאפה.
שליחה:
בתום המלאכה התמונה נעטפת ונשלחת אל היעד שלה באמצעות שליח ייעודי – באופן הזה,
התהליך כולו יכול להתבצע מהבית בלבד, ובסופו יתקבלו תמונות על קנבס איכותיות ומוכנות לתלייה.