לבחירת הפונט יש חשיבות עצומה והשפעה דרמטית על מראה הכתב.
הפונטים השונים מעבירים תחושות שונות ומסרים אחרים ויש להם השפעה מכרעת על האופן שבו המסר יתקבל.
יש פונטים רשמיים יותר ופונטים ציוריים, פונטים הומוריסטיים או פונטים של כתב יד שמשרים אוירה קלילה ולא מחייבת.
בחירה לא נכונה של פונט יכולה להעביר מסר שגוי ולפספס לחלוטין את המטרה.
אז איך בוחרים פונט מתאים?
מהו פונט?
פונט, או בעברית תקנית גופן, הוא סגנון עיצוב צורת האותיות.
פונטים שונים מאפשרים להעביר בתוך הכתב מידע חזותי בנוסף למלל עצמו.
בחירת פונט היא ענף נכבד בטיפוגרפיה – אמנות של סידור ועיצוב טקסט.
הטיפוגרפיה כוללת את סידור האותיות כולל בחירת הפונטים והגדלים של הכתב ושל השוליים והמרווחים בין המילים, בין השורות ובין הפסקאות.
עד לשנות השמונים של המאה העשרים היה העיסוק ביצירת גופנים נחלתם הבלעדית של בעלי מקצוע בענפי הדפוס והעיצוב הגרפי.
::היום הנושא הפך לנחלת הכלל בזכות התפוצה הגדולה של תוכנות המחשב המיועדות לעיבוד תמלילים.
מה המטרה?
השאלה החשובה ביותר והראשונה בתהליך בחירת פונט היא:
מה מטרת הכתיבה? למה מיועד הכתב? היכן הוא יופיע? מה מידת הרשמיות הנחוצה?
למשל לכתיבה מדעית או עסקית וכן לכרטיס ביקור מתאימים פונטים סולידיים שמשדרים רצינות.
לעומת זאת להזמנה למפגש משפחתי או לפרסום אירוע אמנותי יש מקום לפונטים יצירתיים יותר עם יותר תנועה ואופי.
במידה ומדובר על בחירת פונט עבור לוגו, חשוב מאוד להבין את אופי החברה או הרעיון שהלוגו מייצג.
במידה ומדובר על בחירת פונט למיתוג כולל, כדאי להתחיל מהלוגו, אחר כך לעבור למוצר והאריזה במידה וישנם .
לבסוף לבחור את הפונט לאתר האינטרנט כך שיתאים ללוגו ולמוצר.
כמות הטקסט
גורם חשוב נוסף בבחירת הפונט הוא כמות המילים בטקסט.
כאשר הטקסט ארוך וכולל יותר משתי פסקאות, עדיף לבחור פונט פשוט יחסית, סולידי וקל לקריאה.
כך שהאותיות שונות זו מזו ומופרדות זו מזו בתוך המשפטים.
יש סברה שעל פיה קל יותר לקרוא טקסטים ארוכים כאשר לפונט יש תגים (סריף), כלומר זיזים קטנים בקצה האות שעוזרים לרחף על פני הכתב.
בטקטס בינוני, למשל לעלון או קטלוג, מומלץ להשתמש בסוג פונט סולידי ורציני אבל אפשר לתת יותר משקל לאסתטיקה ופחות לרמת הקריאות בבחירה כזאת. למילים בודדות כמו בכותרת או לוגו אפשר לבחור פונטים מעוצבים ומסוגננים להדגשה והעברת האווירה הרצויה.
המסר שאנחנו רוצים לשדר
הדבר הבא שנבחן הוא המסר הרצוי וזה גורם לגמרי נפרד ושונה מהמטרה ומכמות הטקסט.
למשל בבואנו לבחור פונט לשני כרטיסי ביקור שמטרתם להיות מחולקים באירוע עסקי קרוב, אחד לליצן רפואי שהולך לכנס עובדי רפואה והשני למנכ"ל חברת מזון שהולך לוועידת בריאות שנתית.
בשני המקרים מדובר על כרטיסי ביקור ובשני הכרטיסים מספר מילים דומה אבל המסר והאווירה שנרצה לשדר בשני המקרים שונה לחלוטין.
באופן כללי אותיות מרובעות נוטות לשדר יותר רצינות ואמינות ואותיות מעוגלות יותר רוך והכלה.
אותיות כתב יד משדרות חוסר רשמיות ותחושת היכרות או קירבה.
הנושא של המסר הוא כללי יותר מבחירת הפונט וצריך לבחור את העיצוב כולו להתאים למסר.
קהל היעד
אלמנט בעל השפעה נוסף שקשור למסר ולאווירה שנרצה ליצור בבחירת הפונט, הוא קהל היעד.
כאשר נפרסם הצגת ילדים או נבחר פונט לאריזה של משחק ילדים, נרצה פונטים מעוגלים, שובבים, עם צבעוניות גדולה.
האווירה שנרצה להעביר היא אווירה של שמחה וכיף.
כאשר קהל היעד הוא המשפחה או חברים קרובים, נבחר פונט לא רשמי, וכאשר קהל היעד הוא עסקי או מקצועי נבחר פונטים מסורתיים ונקיים.
סוגי פונטים
כיום יש סוגים רבים מאוד של פונטים וכן משפחות של פונטים שנבדלים באלמנט אחד בדרך כלל, למשל עובי או רמת הדגשה ומשקל.
הפונט העברי הנפוץ ביותר בדפוס הוא פרנק-ריהל.
פונט זה פורסם ב- 1910 ועד היום מרבית הספרים, העיתונים וכתבי העת בישראל משתמשים בו.
כתב רש״י הוא אחד הפונטים העתיקים ביותר בשפה העברית ושימש בעיקר להדפסת פירוש רש״י לתנ״ך ולתלמוד.
הפונט המועדף להדפסת פסוקים מן התנ"ך הוא פונט קורן.
ניתן לחלק את הפונטים על פי צורת האותיות או על פי השימושים המתאימים.
חלוקה לפי צורת האותיות
קבוצות הפונטים השונות על פי חלוקה זו הן:
- כתב מרובע – הכתב הכי נפוץ. כתב זה הוא התפתחות של כתבי יד עבריים רשמיים.
- כתב מעוגל – הנפוץ כיום במדינת ישראל ככתב יד, שוטף. התפתח מכתב אשכנזי.
- כתב רש״י – משמש בעיקר להדפסת פירושים לתנ״ך ולתלמוד. התפתח מכתב ספרדי.
חלוקה לפי השימושים השונים
- אות ספר – קבוצה זו מכילה את הפונטים אשר מתאימים לטקסטים ארוכים, ספרים, עיתונים ומאמרים.
אותיות אלו הן הקלות ביותר לקריאה רציפה. דוגמאות: פרנק-ריהל, דוד, נרקיסים. - אות טקסט – קבוצה זו כוללת את הפונטים שניתן לקרוא בקלות אך לא לאורך טקסטים ארוכים וצפופים.
הפונטים בקבוצה זו בדרך כלל נקיים ומדויקים. - אות כותרת – פונטים בולטים בצורתם, מושכים את העין, מתאימים לכותרות, לוגו, שלט חנות ומיתוג.
לא מתאימים לקריאה. - אות ראווה – קבוצה זו כוללת את הפונטים הראוותניים ביותר, בעלי האפקט החזותי הדרמטי ביותר.
הם מתאימים אך ורק לעיצובים ומיתוגים. לעיתים פונטים אלו משמשים לאות בודדה בתוך מילה ליצירת לוגו מיוחד. - אות רהוטה – קבוצה אשר שייכת לקבוצת אות ראווה, בקבוצה זו הפונטים מחקים כתיבה אישית אופיינית למישהו או למשל כתיבה בעט נובע.
דוגמה לאות רהוטה היא גוטמן יד. - אות מקורות – בקבוצה זו פונטים עבריים שמזכירים כתבים יהודים עתיקים. דוגמאות: וילנא, קורן.
- אות מותאמת לגופן לועזי – פונטים לכתב עברי שמותאמים לעיצובים לועזיים קיימים על מנת ליצור אחידות בכתב משולב לועזי ועברי.
דוגמאות לכך הן טהומה ואריאל. יש גם פונטים שעוצבו במיוחד להתאים לכתב לועזי ועברי משולב.
עיצוב הפונט
לאחר בחירת הפונט נבחר את העיצוב שלו.
כל הפונטים מגיעים היום עם ארבעה עיצובים שונים, רגיל, מודגש, נטוי ועם קו תחתון.
עיצוב נוסף זה מאפשר להכניס גיוונים לכתב, כמו למשל כותרות מודגשות או דגשים בגוף הטקסט.
יש כתבים שבהם נהוג להשתמש בכתב נטוי על מנת לסמן מילה שהיא שם.
היום יש טקסטים רבים שמכילים קישורים לאתרי אינטרנט ואלו מופיעים עם קו תחתון תחת הקישור.
בשל כך נעדיף להמעיט בשימוש בקווים תחתונים להדגשה על מנת לא ליצור בלבול.
בנוסף לבחירת אחד העיצובים, יש לבחור צבע וגודל.
למסמכים רשמיים, ספרים וכדומה, יש סטנדרטים ותקנים שנועדו להתאים את הכתב לקהל הקוראים וליצור אחידות מסוימת.
באתרי אינטרנט יש חופשיות גדולה יותר וניתן בקלות יחסית להגדיל את התצוגה ולהתאים את גודל הכתב.
בעיצוב עלון או לוגו הכתב יהיה גדול והצבעוניות צריכה להתאים למסר, לקהל היעד ולמוצר הקיים או המיתוג הקיים במידה וישנו.
בבחירת הצבע יש לקחת בחשבון גם את הרקע שעליו הוא כתוב, נרצה ניגודיות גדולה שתאפשר קריאה קלה.
על רקע כהה נבחר צבעים בהירים מאוד או זרחניים ועל רקע בהיר צבעים כהים.
שילוב גופנים
אפשר גם לגוון בין כמה סוגי גופנים אבל יש להקפיד על ההתאמה ביניהם ועל כך שיש קשר בין הבחירה ובין המסר שעובר.
למשל אם הכותרות שונות הן יהיו יותר מסוגננות והטקסט יותר סולידי.
דוגמא נוספת :בהזמנה אפשר לכתוב את תוכן ההזמנה בכתב יד ואת פרטי ההגעה וההתקשרות בדפוס כי זה יותר טכני ורשמי.
באופן כללי לא מומלץ להשתמש ביותר משני פונטים שונים, מעבר לזה נוצר בלאגן בעין.
הקורא יוותר על המשך הקריאה וכל המטרה התפספסה.
זכויות יוצרים
פונטים נוצרים על ידי מעצבים שעובדים רבות על כל אות ואות וכמו לכל פריט אומנות, גם לפונטים יש זכויות יוצרים.
ניתן להוריד היום פונטים מאתרי אינטרנט ואולי כתוב באתרים אלו שהדבר חוקי ומותר אבל עדיף להיות זהירים ולהניח שהפונט כן מוגן בזכויות יוצרים.
ניתן לרכוש את הפונט או למצוא פונטים לשימוש פרטי חופשי.
בפונטים אלו אין להשתמש לשימוש מסחרי.
לאחר רכישת רשיון לשימוש בפונט אפשר להשתמש בו במחשב או בהדפסה.
לסיכום
הדבר החשוב ביותר בבחירת הפונט הוא הגדרה והבנה טובה של הרעיון והמסר שהכתב צריך להעביר.
מכאן יש לבחון את כמות הטקסט וקהל היעד ונבחר סוג פונט.
רגע לפני ההכרעה הסופית כדאי לוודא את הנושא של זכויות יוצרים כדי לא להיקלע להפרה שלהם.
לאחר בחירת הפונט יש לבחור את העיצוב שלו, כלומר רגיל, מודגש, נטוי או עם קו תחתון, ואולי שילוב של כמה עיצובים שונים.
במידה ומדובר בטקסט חשוב כדאי להתייעץ עם מעצב גרפי מקצועי.
ולבסוף, כדאי להביט במוצר המוגמר ולחזור לשאלה המקורית?
האם המסר עובר?
אם לא אז שווה לחזור על התהליך, ואם כן אז סיימתם בהצלחה!